woensdag 5 juni 2013

Fotografie | How to.. photoshop (portret)

Foto's maken vind ik erg leuk om te doen. Ik probeer zo veel mogelijk momenten vast te leggen, omdat het gewoon leuk is om later terug te kijken. Meestal met mijn telefoon, maar die heeft niet de beste kwaliteit. Mijn vader, al gebruik ik hem eigenlijk alleen maar, heeft een hele mooie spiegelreflex-camera, die ik de laatste tijd steeds meer pak. Zo was ik laatst bezig met foto's voor mijn site te maken, portretfoto's, voor het 'about me' gedeelte. Wat ik dan het allerleukste vind is het fotoshoppen, een beetje met het licht en contrast spelen.
Bij het fotoshoppen gebruik ik Adobe Photoshop. Dit is zelf het enigste photoshop programma die ik ooit heb gebruikt, en het is redelijk makkelijk. Je moet het alleen even doorhebben. Het is niet zo dat ik pro ben in fotoshoppen, maar ik ga jullie wat before and after foto's laten zien en vertel kort wat ik daar gedaan heb. 

Met photoshop kun je erg veel. Naast dat je je uiterlijk erg kan veranderen, lees; wimpers langer maken, jezelf dunner laten lijken en opeens erg veel spieren hebben (dingen die dus echt niet nodig zijn), kun je ook in je foto's meer contrast of meer levendigheid inbrengen, of juist minder. Daarnaast kun je ook een beetje spelen met de helderheid. Natuurlijk is een veel te overbelichte foto echt niet mooi. Maar met belichting kun je wel bijvoorbeeld iets te donkere foto's toch net wat lichter maken. Het maakt foto's meestal net ietsje mooier, als het niet to much is.

Omdat ik foto's maken erg leuk aan het vinden ben, heb ik wat portret foto's gemaakt.
Hier heb ik vooral met het contrast en belichting gespeeld. Je ziet dat de tweede foto veel lichter is. 

Weer heb ik meer contrast in de foto gedaan, en heb ik de foto wat lichter gemaakt. Bij de bewerkte foto komt mijn blush en bronzer mooier uit. Ook heb ik bij deze foto, een klein beetje paarse gloed erover heen gedaan.

And again, heb ik vooral het contrast en de belichting veranderd. Ook heb ik in deze foto de 'levendigheid' veranderd. De foto word duisterder, en gaat meer naar zwart-wit toe, maar toch niet helemaal.


Dit zijn gewoon wat voorbeelden, before and after. Ik ben nog niet helemaal geweldig in fotoshoppen, maar ik wil meer gaan doen met fotografie en daarbij hoort dus ook de foto's bewerken. Misschien komt hier dan over een tijdje, nog een artikeltje over.

Belangrijk is dat je een goede camera hebt, het mooiste is toch om een spiegel-reflex camera te gebruiken. Maar dit is natuurlijk vrij prijzig. Daarnaast moet je foto's maken, foto's maken en foto's maken. Soms moet je verschillende foto's schieten, wil je een mooie hebben. Hetzelfde is met het photoshoppen, oefenen, oefenen en oefenen. Een beetje spelen met contrast en de belichting, en je hebt vaak al een hele andere foto.

1 opmerking:

  1. Leuk artikel! Op mijn blog www.overvanallesennogwat.nl staan ook wel eens Photoshop artikelen! Misschien vind je het leuk om dat te bekijken :)

    BeantwoordenVerwijderen